Въвеждане на необлагаемите доходи, изплатени на физически лица, по кодове от 104 до 109 на справката по чл. 73, ал. 6 от ЗДДФЛ
22.01.2023
Влезлите в сила от 01.01.2023 г. редица промени и допълнения в Закона за данъците върху доходите на физическите лица, които са свързани с представянето на допълнителни данни по реда на чл. 73, съответно наложиха допълнения в програмния модул EJ ARFA – Персонал и ТРЗ.
Във връзка със справката по чл. 73, ал. 6 от ЗДДФЛ, в раздел „Справки и отчети“ на главното меню, е добавена нова функция: „Освободени от облагане доходи“ на персонала.
При активирането на функцията на екрана се зарежда нова работна форма, улесняваща въвеждането на изискуемите данни по кодовете от 104 до 109 на справката по чл.73 ал.6 от ЗДДФЛ (фиг. 1).
Фиг.1. Освободени от облагане доходи на персонала – начисляване
Работната форма съдържа структурата на персонала на фирмата, като при необходимост може да се избира отделно звено или лице/лица от нея.
В горната част има редица полета и бутони, чрез които се осъществява автоматизираното извличане и внасяне на необходимите данни. Въвеждането е по месеци и/или за цялата година.
Предвидена е възможност за масово въвеждане на необлагаем доход, както е в случая с ваучерите за храна (код 104).
Обезщетенията при временна неработоспособност, които са за сметка на работодателя (код 107), се извличат автоматично от ведомостите и се зареждат по месеци. Автоматично е и извличането на обезщетенията при пенсиониране (код 105).
Сумите от другите необлагаеми доходи на физическите лица (по кодове 105, 106, 108, 109) може да се внесат ръчно, в избрания месец и съгласно направените плащания от фирмата.
С по-тъмен фон в клетките на таблицата са отбелязани месеците, в които работникът/служителят не е бил в трудови правоотношения с работодателя. Месецът на постъпване или напускане се счита за активен месец и не се отбелязва с потъмняване на фона.
Предвидена е възможност да се въвеждат необлагаеми доходи и за напусналите през отчетния период лица, които са изтрити от структурата на персонала. За да се покаже техния списък на екрана, трябва да се постави отметка в полето „служители напуснали през годината (изтрити)“ (фиг. 1). Попълването на данните става аналогично на попълването на данните на редовните служители към края на отчетния период.
С цел правилното извличане и обработване на доходите, в горната част на формата има бутон „Получаване на доходите по време“. При неговото активиране на екрана се появява нова функционална страница, съдържаща таблица с начисленията по месеци, в която трябва да се добави месеца и годината на реалното плащане на дохода. По кодове 105 и 107 се взима автоматично времето на плащане на заплатите. По кодове 104,106,108 и 109 времето трябва да се въведе ръчно, тъй като може да се разминава с времето на плащане на заплатите. Независимо от избраната структура на персонала времето на плащане е едно и също за всички работници и служители във фирмата.
Фиг.2. Получаване на доходите – по време
Примери за въвеждането на данните по код 107 и код 104 на справката по чл.73 ал.6 от ЗДДФЛ.
Пример 1. Въвеждане на данните по код 107 за обезщетенията при временна неработоспособност на лицата, които са за сметка на работодателя.
Пример 2. Въвеждане на сумите по код 104 за ваучери за храна
Внимание! Формирането на справката по чл.73 ал.6 от ЗДДФЛ се осъществява по установения в предходните години начин, чрез познатите функции:
Справки и отчети → Данни за НАП и НОИ → Годишна обработка на ДФЛ → чл.73,ал.6.
Вижте:
Важно(!) във връзка с възможността за възстановяване на данък по ЗДДФЛ през годината. Когато лицето има възстановен данък, съответната сума се записва в полето „Общо възстановена сума по §2, ал.7 от ПРЗ на ЗДБРБ за 2022 г.“ (на фиг. 3).
Фиг. 3. Данни за годишни данъчни облекчения за деца към месец декември
Допълненията и промените са отразени във формулярите на справката по чл. 45, ал. 1 и на справката по чл.73, ал.6 от ЗДДФЛ.
*Показаните примери на фиг.1, фиг.2 и фиг.3 са илюстративни и не отговарят на реална фирма и реални физически лица.